Apie atsiskaitymus kortelėmis ir kaip mus dar kartą nuskriaudė

Ausys skirtos klausymuisi, kad girdėtum, ką tau sako, ir suprastum. O ne kam kitam. (Nuotr. courtesy Universal Pictures)

Lietuviškame internete vėl sujudimas: oro bendrovė “Ryanair” štai paskelbė, kad bus apribojimai, perkant bilietus internetu iš Lietuvos ir Latvijos. Dėl dažno sukčiavimo, naudojantis kortelėmis internete, bilietus lietuviai ir latviai galės įsigyti ne vėliau, nei septynias dienas iki skrydžio – arba turės juos pirkti oro uoste.

Reakcija labai nuspėjama: mus eilinį kartą pažemino, čia yra diskriminavimas, ir mes jus po teismus užtampysim, tai išmanysit cibulės skonį. Arba, tiksliau sakant, galėtume užtampyti, jei norėtume, tik dabar nenorime. Čia kaip vaikai kieme: aš per tą tvorą nesunkiai perlipčiau. Tikrai? Perlipk. ‘Ne. Dabar nenoriu.’ Čia įprastinė istorija: tuščias puodas garsiai skamba.* Niekas nieko neužtampys ir už tai nenubaus, ir ne tik todėl, kad lietuvių didvyriai apie savo pergales tarptautiniuose tribunoluose dažniausiai pliurpia tik tol, kol su bičiuliu laukia mikriuko**. Kalbant apie internetinio pirkimo apribojimus, čia net ne atsisakymas parduoti, o tam tikro atsiskaitymo būdui galiojančios sąlygos, kurios gali būti skirtingos net Europos Sąjungos viduje.

Atskirą komentatorių kategoriją sudaro namuose prie televizoriaus ir bulvinių traškučių paruošti atsiskaitymų ir finansų saugos specialistai, kurie mums visiems ir oro bendrovei praneša, kad Ryanair sprendimas yra VISIŠKA NESĄMONĖ, ir kad viską daryti reikia NE TAIP. Su jų išvedžiojimais apie tai, kaip oro bendrovė turi užtikrinti atsiskaitymų saugą, ginčytis beprasmiška, galima tik pastebėti, kad yra neaišku, kodėl taip gerai viską išmanydami, jie neturi įsigiję kokios nors savo oro bendrovės. Kartoju, šie ekspertai dažniausiai patys savo gyvenime nesugeba užsidirbti pigiam nuvažinėtam automobiliui, bet jaučiasi įgalioti dalinti finansų ir verslo patarimus oro bendrovei, kuri vargu ar juos priimtų orlaiviams padangas pompuoti.

Bendresne prasme, kalbant apie teksto suvokimą, įdomu yra skaityti komentarus, ir iš jų išsikristalizuoja tai, kad daugiau nei 30% perskaičiusiųjų naujieną ją suprato visiškai atvirkščiai, nei jiems buvo sakyta.

Redukuotas ir išgrynintas vidutinis komentaras šia tema: “mes pirkome bilietus visai šeimai prieš mėnesį, tai mokėjome 1500 litų, o tai kas dabar bus, kai reikės pirkti prieš septynias dienas”. Dievulėliau. Kur parašyta, kad reikės pirkti prieš septynias dienas? Kai sakoma – ne vėliau, nei prieš septynias dienas, tai reiškia, kad galima ir prieš septynias, ir septyniasdešimt septynias dienas pirkti. Bet išaiškinti ką nors nenorintiems klausyti, o turintiems išankstinę nuostatą, kad juos dabar be gailesčio apgaus ir pasinaudos jais.

Todėl yra labai natūralu, kad vėl ir vėl pasirodo ilgi ir vingiuoti skundai apie tai, kaip skriaudžia sparnuoti vertelgos. Daugelį metų juos vis paskaitant, nemaniau, kad kas nors dar sugebės pralinksminti, tačiau kur tau: Simono Bartkaus tinklaraštyje (http://simonas.bartkus.lt/blog/) buvo paskelbta nuoroda į šį grynuolį, “Su plėšikais neskraidysime” (http://www.veidas.lt/su-plesikais-neskaidysime). Citata iš moralo tikrai verta citavimo:

Tačiau, kai mūsų susisiekimo ministras Eligijus Masiulis viešai apsiskelbė, neva jo pastangomis Vilniaus oro uoste atsirado “Wizz Air” bei “Ryanair”, prasidėjo juodas keleivių “reketas”: masalas – pigūs bilietai, o trišakis kabliukas – žvėriškos papildomų paslaugų kainos ir pinigų lupimas kiekvienai progai pasitaikius – pigių linijų lėktuve gali nusipirkti net blizgų žurnalą už trigubą kainą – 10 eurų. Tai štai ką mums siūlo neva gerai dirbanti susisiekimo ministerija…

Dėl pilno įspūdžio tikrai reikia paskaityti visus įspūdžius iš keliautojo, kuris nesugeba pasisverti lagamino.

O dabar pabaigai – bonusas. Buvo pranešta, kad “AirBaltic” ateitis yra neaiški – Latvijos ekonomikos ministras atkreipė dėmesį į tai, kad bendrovė dirba į minusą, ir didelį. Iš vyriausybės daugiau pagalbos tikėtis neverta.

Atsakymas nenustebino: oro bendrovė liepė ministrui trauktis iš posto ir pradėjo kalbėti apie tai, kad čia valstybė kenkia oro bendrovei ir ją žlugdo. Čia nieko naujo: labai priminė tai, kaip flyLAL kalbėjo prieš bankrotą, irgi buvo kalta Vyriausybė ir buvo visokie aiškinimai, kaip nė viena oro bendrovė pati iš savęs negyvena ir kad valstybė šį verslą privalo remti.

Bet aš čia ne apie tai. Kartoju dar kartą: AirBaltic, skraidanti į Vilnių, kuriai žmonės moka savo pinigus ir mainais gauna bilietus, dirba nuostolingai. Latvijos vyriausybei gelbėti ją perspektyvų mažai. Skolas perfinansuoti ir pasiskolinti daugiau – irgi. Kad artimiausiu metu bendrovei verslo sąlygos nepagerės (kuras neatpigs, naujų turtingų keleivių srautų neatsiras) irgi lengva atspėti. Aš nesakau, kad bankrutuos, aš sakau, galvokit patys, ir nesakykit, kad niekas neįspėjo.

Bet sakysit ir verksit šunį apsikabinę, kai nuplauks pinigai už bilietus ir niekas nekompensuos. Pažadu, tikrai taip bus. Sekite spaudą.

* Lietuvių grąsinimai iš viso pasaulio prisiteisti kompensacijas yra itin tvarus tarybinių laikų varguolio recidyvas. “Byla čia jau praktiškai laimėta”, sako naminio raugimo tarptautinės komercinės teisės specialistai. Šis įsitikinimas paremtas rusiškuose portaluose išskaitytomis penkiolikos metų senumo žiniomis apie tai, kaip kas nors Fynikse (Arizonos valstija) kas nors apsipylė klyną karšta kava ir prisiteisė iš greito maisto restorano milijoną dolerių.

** Mikriuku važiuoja, nes iš didelio proto automobilio neįperka. Išskyrus atskirus atvejus, kai važiuoja, tikrindami, ar vairuotojas duos bilietuką, kad paskui galėtų paskųsti valdžiai.

Advertisements

5 comments

  1. Nero Wolfe

    Mielas Andriau,
    Neparašei visko: idiotiškos citatos ir nesugebančio pasisverti lagamino autorius Jonas Okmanas yra portalo veidas.lt vyr. redaktorius, senų ir naujų mašinų žurnalistas, sovietinis lenktynininkas ir kas ten dar, apsimetantis turinčiu “liežuvį” NATO. Bet juokingiausia ne tai. Ir net ne tai, kad esama ir tikro žvalgybininko, Jono Ohmano (jis Židiniui iš NATO “tikrą dokumentą” davė). Juokingiausia ne tai, kad ir aš pirmąsyk skridau Ryanairu tom dienom, kaip ir Okmanas. Juokingiau yra tai, kad žmogui, pavarde Jonas Okmanas (sūnus, matyt?) recenzavau bakalauro darbą šį antradienį. Jis rašė apie 1926 m. perversmą. Žinojo daug ką, skaitė nemažai, bet nei kaip tas perversmas vyko, nei kas jį darė, nei kuo prasidėjo, nei kuo baigėsi, taip ir nežinojo. Tai šitie Okmanai, matyt, detalėse mato ne velnią, o tiesiog detales. Visame kame mato tik detales. Tad visko nemato. Todėl ir dideliom raidėm užrašai, penkiasdešimt kartų visaip išrėkti apie matmenis ir svorį nesimato, todėl ir trys eurai už colą virsta penkiais, todėl ir… Bet ateina sovietinė pasamonė, ir detalės susilieja į miražą — KAPITALISTAI, išnaudotojai, lrinka, Masiulis. Ir pasaulis nusidažo aiškumu. Beje, parašyti norėjau ne apie tai.

    • Nero Wolfe, aš nieko daugiau nežinojau apie autorių. Nežinojau, kad jis ne pats rašo, o dar kažkam redaguoja. Mano padėtis Lietuvoje yra tuo privilegijuota, kad 17 metų atstumas mane atribojo nuo daug kurios informacijos, ir dažnai galiu būti naivus, kaip vaikas, žiūrėdamas į tai, ką kiti jau žino atmintinai.

  2. Nero Wolfe

    Apie ką norėjau parašyti. Apie turtuolius ir vargšus? Apie teisuolius ir mulkius? Nežinau, juokingiausia, matyt, ir bus tai, žmogus gali būti ir tas, ir tas. Štai pirkau Ryanairo bilietus kodėl? Dėl pigumo ar dėl noro parodyti dukrai Brėmeną? Ir taip, ir taip. Užsidirbu neraineirams? Ir taip, ir ne. Pykau ant svorių ir matmenų? Gal ne, juk žaidimas turi taisykles. Pirkau colą ir maistą? Žinoma, juk reikia paragauti, kuo šitie maitina (nebaisiai). Skrisiu Ryanairu dar? Jei pavyks, tikrai ne. Kodėl? Nes jie didžiuojasi, kad žmogaus negerbti yra jų principas. Kas, kad su jais skraido mulkiai. Kas, kad dažnas jųjų klientas pirmą ir paskutinįsyk nusiperka bilietą į vieną pusę su viltimi gauti darbą (negaus). Galima žmogaus negerbti, jei jau toks sandėris (juk vienkartiniai batai ir gaminami numirėliams), bet didžiuotis tuo, kad tai tavo aptarnavimo principas, galėjo tik sovietinės pardavėjos. Tiesa, jie turėjo žaismingo aptarnaujančio personalo, ir loterijų juokinga, bet nusisamdyti pusiau legalę bagažo kratytoją (ant jos užtaikiau, kai prieš mane latvį su NETEISINGU maišeliu stiklatarei praleidęs vokietis nuėjo nusičiurkšt) š LIbano, kuri nemokėdama vokiškai ant manęs rėkia, kad jos nesuprantu, yra prastas skonis. Visa tai galvojau, kol prisiminiau, kad Užkalnis yra rašęs, kodėl jis neskraido. Perskaičiau — labai panašu, nors jo kašeliokas ir daug pilnesnis. Taip kaip, galvoju, dabar yra su tuo kapitalizmu: ar yra turtuolių ir vargšų skirtumai? Ir taip, ir ne. Ar yra ekonominė deternimacija? O estetinė? kas atsakys?

    • Tamsta parašei tą, apie ką jau aš sakiau. ” Nes jie didžiuojasi, kad žmogaus negerbti yra jų principas.” Ir būtent dėl šito aš stengiuosi, kai galiu, su jais neskraidyti. Wizzair viską daro taip pat, tik šiek tiek elegantiškiau. Todėl jų pigiems ir nelabai skrydžiams ir eina mano ir šeimos pinigai. Ryanairo, tiesą sakant, net nebežiūriu kainų.

  3. Gerasirdis

    Su patarimu dėl Airbaltic’o- negaliu nesutikti. Nuo to laiko kai jie bilietus iš Londono į Vilnių nupirkusiems keleiviams pakeitė bilietais su “tiesioginiu skrydžiu per Rygą” vengiu jų kaip maro (pats ant to “malonumo” neužsiroviau tik per stebuklą).

    Nors šnekos dėl bankroto gali būti ir neteisybė- sutik, keistai atrodo, kai, viena vertus, vyriausybė nori parduot turimas Airbaltic akcijas, kita vertus- vyriausybės narys šneka apie galimą bankrotą. Gali būti, kad ten jie tiosiog idiotai beviltiški, bet lygiai taip pat gali būti, kad visa tai reikalinga tik tam, kad akcijas nupirktų tie, kas reikia, ir už pigiai.

Komentuoti

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: