Bankrutuos ar nebankrutuos oro bendrovė? Nepykite, bet perspektyvos liūdnos.

Viskas bus ne taip linksma, kaip šis smagus ANA Boeing 747, išpieštas pokemonais (kampanijos pradžioje keleiviams dar duodavo ir Pokemon atvirukus)

 

Atrodo, savaitė bus gausi naujienų. Po pranešimų, kad Latvijos vyriausybė nebetiki bendrovės “airBaltic” išlikimu, buvo pranešta, kad portalas greitai.lt nebeplatins jų bilietų, o paskui jau lrytas.lt parašė, kad airBaltic grasina bilietų pardavėjams teismais. Prieš tai buvo sakyta, kad ministras, kalbėjęs apie galimą Latvijos oro vežėjo nemokumą, turi atsistatydinti.

Kitais žodžiais tariant, kaip ir liūdnos atminties flyLAL atveju, aplink visi bus kalti – vyriausybė (kad neremia, o turėtų), partneriai, oro uostas, ir, žinoma, žiniasklaida.

Aš neketinu moralizuoti arba, dar daugiau, piktdžiugauti. Aš pats esu nudegęs su “Star1” (tik šiaip kelionė buvo labai gera rudenį į Vilnių, tai net naujai pirktas “Czech Airlines” bilietas jos nesugadino). Taip, liūdnai atrodo bandantys save drąsinti, kad gal dar kaip nors, kad gal dar kas nors išgelbės. Gal dar atsiras “investuotojas”. Ta pati dainelė, kaip ir prieš flyLAL bankrotą – ateis investuotojas, duos pinigų. Apie tai tuojau parašysiu irgi.

Man, kaip keleiviui, ir kaip autoriui, kuris rašo keleiviams, šiuo momentu yra svarbiausia, ar galės bendrovė vykdyti įsipareigojimus: t.y., skraidinti tuos, kas nusipirko bilietus.

Labai gaila, bet perspektyvos yra labai nelinksmos.

Ne todėl, kad airBaltic kažką daro unikaliai blogai (nors ir tobulos rinkodaros įgūdžius jiems priskirti sunku – pastaruosius kelis metus stebėjau, kaip šalyje daugėjo pasiryžusių su jais niekada daugiau niekur neskristi). Todėl, kad aviacijos versle įsisukus į nuostolingos veiklos verpetą, reikia stebuklo, kad iš jo iššoktum.

Taigi pažiūrėkim. Naftos kainos mažėti neketina, todėl jokio atokvėpio oro bendrovei čia nenusimato. Latvijos vyriausybė, oro bendrovės akcininkė, nerodo jokių ketinimų toliau mesti pinigus nuostolingai bendrovei. Naujų, revoliucinių, pelningų maršrutų paleisti ir iš jų greitai susirinkti pinigus galimybės nėra: visos daugmaž perspektyvios kryptys ne tik užimtos, bet ir užkamšytos stiprių konkurentų nepalyginamai gilesnėmis kišenėmis ir galimybėmis pasiskolinti. Konkurentai – “Wizzair” ir “Ryanair” – stebuklų nedaro, tačiau kai rinkos dalį atima, tai jos nebeatiduoda. Nebent tas segmentas išdžiūtų pats, bet jei jau jie iš kur nors pasitraukia, tai reiškia, kad toje kryptyje lukštenti nebėra ką.

Rinkos padėtis šiuo metu yra paranki, ekonomika atsigauna, žmonės keliauja daugiau, emigrantai turtėja, tačiau oro pervežimų biznyje iš to gerai yra tik tiems, kam gerai sekasi. “Lufthansa” tyliai padidino kėdžių skaičių, keisdami lėktuvus ir jau išsiplėtę iki “Airbus 321” reise iš Frankfurto į Vilnių. “Ryanair” ir “Wizzair” džiaugiasi puikiais užpildymais ir vis mažiau parduoda super-pigių bilietų kvailomis kainomis, ir vis daugiau skraidina už tokius pinigus, už kokius dar prieš metus skraidino tik tradicinės bendrovės. Bet merdėjančiam vežėjui iš to naudos tiek pat, kiek liūdniausiam klasės nerdui naudos iš užgrojusios lėtos melodijos mokyklos šokiuose – į jį vistiek mergos nežiūri.

Dabar galima tikėtis, kad oro bendrovės pajamos sparčiai kris, nes net labai patiklūs Lietuvos ir Latvijos pirkėjai pradės rodyti atsargumą, bent jau kai kurie iš jų nuspręs – ką gali žinoti, bet geriau gal toliau nuo tos bėdos. Paskui (o gal jau?) pradės savo pinigų, arba dar geriau – pinigų į priekį – reikalauti oro uostai, antžeminis aptarnavimas, ir visi visi, o pinigų banke nebus, ir tada pabaiga labai greitai ir labai aiški.

Tiesą pasakius, Paskutiniojo Teismo Diena galėjo ateiti latviams ir anksčiau, jei ne unikalus baltiškasis (gal rytų Europai būdingas?) tikėjimo pasakomis įprotis: “gal kaip nors”. “Na, taip nebus kad nebūtų, neleis jiems bankrutuoti.” Tą patį kalbėjo apie flyLAL. Buvo ir vilčių (kiek mažesnių), prieš užsilenkiant Star1. Bus, mielieji. Leis bankrutuoti. Nes pinigų nėra, nebent skolinti, o politinių priežasčių organizuoti labai brangų gelbėjimą nematyti.

Na ir, pagaliau, kalbos apie investuotoją. Jo nebus. Bendrovė “airBaltic” nedaro nieko tokio, ko bet kuris kitas operatorius negalėtų pradėti daryti pats, neįbrisdamas į politikos neaiškumų balą, senas skolas, asmeniškumų nuodus ir kitokius rizikos faktorius. Kai bankrutuoja kioskas, parduodantis cigaretes ir kramtomąsias gumas, niekas nepuls to kiosko verslo pirkti, jei šalia galima pigiau ir ramiau pastatyti tokį patį ir pradėti nuo nulio, o ne nuo skolų savivaldybei, elektros tinklams ir šokoladinių batonėlių tiekėjams.

Kai kas kalba apie “įdirbį”, “išplėtotą maršrutų tinklą”, bet šie dalykai yra verti žymiai mažiau, negu optimistams atrodo.

Todėl, deja, mano prognozė nelinksma. Aš nematau rimtų priežasčių, kodėl “airBaltic” turėtų gyventi ilgiau, nei kelias savaites.

 

Advertisements

15 comments

  1. O tikrai, Andriau, manot, kad šiuo atveju geriau pasistatyt kioskelį šalimais nei pirkti bankrutuojantį? Visgi, kaip jau ten bebūtų, AirBaltic’as sukaupė šiokį tokį klientų pasitikėjimą, investavo į reklamą, įvaizdį ir turi pakankamai stiprų prekinį ženklą (na, bent jau rytinėj/šiaurinėj Europos dalyse ir dar kiek vidurio Europoj).

    • Klientų pasitikėjimas sparčiai prašoko nulį ir dabar sminga į neigiamas padalas, Andriau. O kad jų būtų prekės ženklas ir įvaizdis labai daug vertas, nesutikčiau.

  2. skirtumas

    Aš girdėjau gandus kad FlyLal slapta nutarė bankrutuoti nes investavo daug meleonų į teleportacijos technologijas, kurios vis dar pogrindyje kuriamos.

  3. Na nafta kaip ir pinga šį mėnesį.
    O šiaip tai gilus aferizmas dvelkė iš šios kontorėlės pusės jau seniai.

  4. Martukas

    Andriau,

    akmenukas i jusu darza – nuo kada rasom grasina su a nosine? :))))))))

  5. Argumentai?

    Ivertinus Greitai.lt paskleista naujiena, staiga ne is sio ne is to apie aviacija kalbanti Uzkalni, ir tai, kad abieju zinuciu esme praktiskai ta pati – nori nenori kyla minciu apie tai, kad neatsitiktinai sita komunikacine kampanija ant Airbaltic’o suplanuota, kazkas uz to stovi, kazkam tai naudinga. Gaila, jei Uzkalnis sikart tera tik zaisliukas kazkieno rankose, tikiuosi, bent jau atlygino tinkamai?

    • Jūs, ponuli, ne tuo adresu. Aviacija yra man viena mėgstamiausių temų dar nuo tada, kai flyLAL vadinosi “Lietuvos Avialinijos”. Man dar kol kas už juodą piarą niekas nemoka, nors būtų faina.

      • LinasM aka "ežys"

        Taip, ir dar nuo tada, kai Užkalnis skraidydavo tomis “Lietuvos Avialinijomis” ir apsimesdavo anglu, nes taip gaudavo geresnį posovietinių stiuardesių aptarnavimą (mat, tais laikais atvykstančių į LT užsieniečių buvo reta, ir juos ypač mylėdavo). Kitaip sakant, Užkalnis jau nuo seno rūpinosi aviacija bei atvykstamuoju turizmu!

      • Linai, kaip gera, kad prieš 15 metų aprašyta mano gyvenimo detalė taip giliai tau įstrigo ir linksmina ligi šiol tavo nykų ir beprasmį gyvenimą.

      • LinasM aka "ežys"

        nagi suračėjai, Andriau, suračėjai…
        (bet aš nepykstu)

  6. haha smaikstuolis skirtumas :D

  7. guns

    Na bet jei atidarius oro usotą prie Panevėžio, tai du milijonai klientų ratu ir galėtų iš ten airBaltic be mokesčių skraidyt, gal kaip nors tuomet…

  8. 2 milijonai klientu? su tiek klientu as pats kompanija atidarau. kur jie?

    who cares? who?

    • guns

      Nemėgstu kabučių, bet čia iš nesenų komentarų delfiuose, apie oro uostų perspektyvas ir klientų skaičius… užstrigo tas komentaras, kad negalėjau, neįsiterpt, kad didžioji charterinių ir low cost keleivių skaičiuoja ypač geras perspektyvas aviacijai net Palūknio oro uoste, tai airBaltic turi šansų- akivaizdu, dar ir bilietų parduot spės ;]

Komentuoti

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: