“Garantija”, vienas iš pasiklydusių žodžių

Tvarka bus: anksčiau va tai buvo disciplina, dabar visi atsišriubavo ir daro ką nori. (Nuotrauka iš "35 maršrutai autoturistams", Vilnius, 'Mintis", 1975.)

Iliustracija čia, kaip patys suprantate, ne prie ko. Šiaip labai patiko puslapis iš senos knygos: čia visokiems pridurkams, kuriems Tarybų Sąjungoje buvo labai gerai. Pasiskaitykite apie keliones suderintas su profsąjunga.

Jau seniai norėjau parašyti apie pasiklydusius žodžius-parazitus, kuriuos kažkas kažkada pradėjo naudoti ne pagal paskirtį, o kiti kartoja kaip papūgos.

Faktai. “Faktai nepasitvirtino“, “remdamiesi nepatikrintais faktais“, rašo filadelfijai. Faktai negali nepasitvirtinti. Faktai yra faktai, jie jau yra – o nepasitivirtinti gali kaltinimai, spėjimai, įtarimai, bet tik ne faktai.

Provokacija. Dar prieš 20 metų visi žinojom to žodžio reikšmę: bandymas pakurstyti žmogų arba žmones, kad padarytų kažką, kas jiems patiems, ar jų aplinkiniams, paskui sukels žalos, arba duos naudos kam nors. Išėjus Vilniuje, Dzūkų gatvėje, vėlyvą vakarą į gatvę ir pamačius urlaganus, jiems rėkti: “mergaitės, gal turit ugnies” yra sąmoningas jų provokavimas, tikintis, kad jie susierzins, pribėgs, o tada jau jūs juos šmaukšt! iš automatinio šaunamojo ginklo. Tačiau jei kažkas nuleido automobilio “Opel Remont” padangas savivaldybės deputatui, tai ne provokacija. Tai gali būti kenkimas, chuliganizmas, bet ne provokacija. Šį žodį pradėta iškreiptu būdu naudoti Sąjūdžio laikais.

Šiandien užsisakiau sušių iš tokios bendrovės, kuri vadinasi Sushi Express, ir nusiskundimų neturiu: iš to, ką esu valgęs japoniško Lietuvoje, jie turbūt buvo geriausi. Bet štai jų tinklalapyje matau nuorodą: “Kokybės garantija.” Klikinu. Ir kas gi? Jokios garantijos nėra. Yra gražūs žodžiai, kodėl pas juos gerai – geri produktai, geri meistrai, viskas šviežia, ir žemiausia kaina*.

Tai ne garantija. Tai yra veiklos principai, arba tai yra atsakymas į klausimą “kodėl mūsų sušiai geriausi”, arba pasakojimas apie pagrindines kokybės užtikrinimo gaires.

Garantija yra aiškus išdėstymas, kaip tu atsakai už bazarą. “Jei mūsų sušiai jums nepatiks, grąžinsime pinigus.” Ar panašiai. Garantija turi būti su svoriu, kaip lažybos. Ląžintis reikia iš ko nors, tegu ir iš sprigto į kaktą, bet ne iš nieko. Garantija, kuri neparemta jokiu garantuojančiojo įsipareigojimu, yra ne garantija, o tik šiaip žodžiai.

Dar kartą pakartosiu, kad Express Sushi daro skanius sušius, ir aš juos labai rekomenduoju. Tik nereikia garantija vadinti to, kas garantija nėra.

— — — — — —

* Apie “žemiausią kainą” galėtų nerašyti, ne todėl, kad aš lyginau kainas, o todėl, kad sušis nėra tas produktas, kurį renkiesi pagal žemiausią kainą. Nė vienas nesirinks kardiologo, kuris siūlo pigiausią širdies šuntavimo operaciją, arba pakliuvęs kaliuzėn ir laukdamas teismo – pigiausio advokato**. Tuos pačius principus reikėtų taikyti sušiams. Jei sušiai iš tikrųjų pigiausi, reiškia, kažkas su jais labai ne taip.

** Labai gali būti, kad aš čia klystu ir būtent pagal tai kiti ir renkasi gydytojus arba advokatus.

6 comments

  1. ponas Užkalni, rekomenduoju Tokyo-China kaip geriausią sushi restoraną. (buvęs GCW)

  2. PIGU

    Lietuvoje yra įprasta rinktis pigiausius statybininkus,pigiausius projektuotojus. Dirbantys veltui yra geriausi.

  3. J

    Vokietijoje irgi panasiai kaip Lietuvoje – bile pigiau. Jie vadina tai günstig..angliskai butu reasonable, lietuviskai nezinau labai teisingo atitikmens…protingas gal ar ismintingas pasirinkimas. Teoriskai turetu kokybes ir kainos santyki atspindeti tas zodis, deja siais laikais reiksme iskraipyta ir günstig=pigiausiai…O po to skundziasi, kai daiktai luzta…

  4. Nero

    Guenstig yra “palankiausia”, t. y. naudingiausias klientams,suprask, pigiausia. Su gaminio ar paslaugos kokybe būtinuoju ryšiu nesusieta, nesugestijuoja aukščiausios ar garantuotos kokybės. Tai visada apeliacija į taupųjį ar ploniausiakišenį.
    Niekas nieko neiškraipo

  5. to nero

    Matyt,reikia pirkti ne vokiškus,bet,pavyzdžiui,japoniškus automobilius.

Leave a reply to J Cancel reply