Prarasta alergija komunistų atlaidams

Kuo mažiau dirbsime, tuo mažiau pagaminsime, ir tuo mažiau iš mūsų pralobs kraugeriai ir valstybė, todėl reikia švęsti kuo daugiau ir kuo dažniau ir bet kuria proga.

Lietuvos rytas, 07 05 2012

Jums patiko švęsti darbo žmonių šventę, kuri atėjo ir praėjo kartu su nuostabiais saulėtais orais?

Aš jos negaliu pakęsti. Pirmiausia, laisvų dienų mes ir taip turime per daug (ir savaitės pabaigoje gal užtektų ir sekmadienio normaliam poilsiui, bet čia jau atskira šneka ir atskiras straipsnis, kurį parašysiu tuomet, kai nebebus ką prarasti). Antra, kodėl darbo šventę reikia švęsti tinginiaujant? Čia tas pats, kaip Mokslo ir žinių dieną deginti knygas miestų aikštėse. Gegužės pirmąją aš sutikau, kaip pridera, prie savo darbo stalo, apsikrovęs darbais ir projektais. Trečia, kas tie „darbo žmonės“?

Ar verslininkas yra darbo žmogus? Jis juk dirba be laisvų dienų ir po dvylika valandų. O televizijos laidų vedėjas? O žurnalistas? O kaip dėl odontologo, plastinės chirurgijos specialisto, naktinio klubo vadybininko? Ne, jie ne darbo žmonės.

Darbo žmonėmis, gerai pagalvojus, mes vadiname tik tuos, kas yra menkos kvalifikacijos, vos pastebimų įgūdžių, nulinės motyvacijos, uždirba mažai ir savo darbą keikia susiriesdami. Tai tikrieji proletarai, kurie neturi ką prarasti, išskyrus savo pančius. Jie ir šlovina darbą ilsėdamiesi, nes darbą myli užvis labiausiai, kai uždaryti įmonės vartai ir užgęsta šviesos ir galima pamiršti tą nekenčiamą kankynę.

Jiems ir skirta gegužės pirmoji. Vilniaus Universiteto docentė, politologė Lidija Šabajevaitė interviu vienam žinių portalui džiūgavo, kad lietuviai, girdi, jau blaivėja, nes žiūri į gegužės pirmąją be alergijos: išmoko nepykti ant kovo aštuntosios, ir jau normaliai reaguoja dar į vieną komunistų šventę.

Būtent komunistų šventę. Nekaišiokit man pavyzdėlių iš ekonominės geografijos, kad, girdi, kur nors Ispanijoje irgi nedarbo diena, ir matai jiems nieko baisaus. Nevykęs pavyzdys, draugai ir tovariščiai. Ispanijoje, kur prie darbo biržų eilės ilgesnės, nei Smiltynėje prie kelto gražų vasaros penktadienį, greitai bus ne nedarbo diena, o ištisi nedarbo metai: kalendoriuje švies vien raudonos dienos. Ispanai jau prisižaidė su siestomis: Hemingvėjus rašė apie Paryžių, kaip apie šventę, kuri visada su tavim, o štai Ispanijoje jau išaušo išeiginė diena, kuri gresia niekada neišeiti.

Džiaugtis, kad lietuviai nebejaučia pasidygėjimo raudonų vėliavų atlaidams, yra tas pats, kas žavėtis, kai tie patys lietuviai patenkinti šlamščia iš parduotuvės atsineštas gatavas mišraines, o anksčiau nė nebūtų į tokias žiūrėję. Dabar, žiūrėk, persiauklėjo.

Ne kiekviena pažanga yra į gerąją pusę. Atstūmimo reakcija sovietiniam brukalui buvo įprotis, kuriuo mes galėjom didžiuotis, ir daugelis mūsų pagrįstai didžiavosi. Atsimenu, kaip mokykloje, 1980 metais, vienas mano bendramokslis prieš Maskvos Olimpines žaidynes prasitarė, kad sirgs už Sovietų Sąjungos rinktinę. Man tuomet buvo devyneri. Vaikai klasėje susižvalgė: nė vienoje padorioje šeimoje sovietų komandų (išskyrus krepšininkus) nelaikė „mūsiškiais“. Tai buvo normali, sveika alergija viskam, kas ėjo iš Kremliaus.

Padorus žmogus negali jausti estetinio pasitenkinimo iš represijos ir nelaisvės simbolių (pomėgis gimnastiorkėms arba sovietinių desantininkų kietumo mitologizavimas yra lygiai toks pat iškrypimo požymis, kaip nacių uniformų ir simbolikos naudojimas sadomazochistų sekso žaidimuose). Taip pat, kaip padorus žmogus nesiklausys automobilyje banditų „šansono“, apsimesdamas, kad tai labai ironiška ir šaunu, ir kad taip jis, girdi, tik šmaikščiai pašiepia masių skonį.

Anksčiau tik vakariečiai, iš knygų girdėję apie gulagus, trėmimus ir okupacijas, buvo tiek ramūs, laisvi nuo ideologijos ir atsipūtę, kad su pasimėgavimu nešiojo kailines kepures su raudona žvaigžde, kūju ir pjautuvu, ir vilkėdavo sovietinės kariuomenės sermėgas, kaip juokingą aprėdą: žiū, kaip gudru ir ironiška. Mums visa tai buvo per skausminga: nebent kokie geltonsnapiai užsivilkdavo iš neišmanymo marškinėlius su Če Gevara arba Mao, bet normali sveiko žmogaus reakcija buvo atmetimas.

Žinoma, buvo ir yra braukiančių laimės ašaras nuo visų čeburaškų, sparnuotųjų sūpynių ir krokodilų genų, ir raginančių nepainioti ideologijos su menu, bet jiems įrodinėti ką nors beprasmiška, juo labiau, kad kiekvienas juk gali džiaugtis tuo, kas jam gražiausia.

Dabar tą atmetimo reakciją mes pamažu prarandame, vis labiau panešėdami į bestuburius, beformius, be tvirtų moralės principų ir be istorinės atminties vakariečius, kuriems labiau rūpi ne tai, kiek žmonių nužudė nusikaltėlis, o tai, ar malonios jam sąlygos kalėjime ir ar pagarbiai elgiamasi su jo motina (ar neįžeidinėja jos nepakankamai tolerantiški kaimynai), nes toleruoklių mąstymui būtent šie požymiai yra svarbūs. Išvestiniai skiedalai jiems reiškia žymiai daugiau, nei senoviniai, paprasti (ir todėl išjuokiami) teiginiai apie gėrį ir blogį.

Komunistinių atlaidų šventimas gatvėse, sakyčiau, smarkiai skiriasi nuo susižavėjimo L.Brežnevo laikų rusiškais animaciniais filmais (priminsiu: tie filmukai tarnavo tai pačiai sistemai, kuri gydė disidentus psichiatrinėse ligoninėse).

To paties raugo visuomeninio ir akademinio elito žiedeliai, visiškai neketinantys įžiūrėti „atspalvių ir šešėlių“, kai kalba apie kokius nors skustagalvius ar fašistus, ir juos drąsiai smerkiantys (lygiai taip pat nestabdantys patyčių ir pasmerkimo, kai buvęs JAV prezidentas pasako, kad jis dar nėra apsisprendęs, ar tikėti evoliucija), mikliai randa savyje lankstumo ir pradeda sakyti, kad ne viskas, girdi, juoda ir balta, reikia stengtis suprasti ir nesmerkti – kai kalbama apie komunistų uzurpuotą ir jau seniai beprasmę šventę, švenčiamą reakcingiausių lygiavos ir turto perdalijimo elementų.

Šventė tikrai šiandien beprasmė. XIX amžiuje (dabar jau XXI-asis, pranešu tiems, kas nežino), darbininkų teises reikėjo ginti ir tokie dalykai, kaip 8 valandų darbo diena, buvo didelė naujovė. Tai nereiškia, kad ligi šiol reikia vaikščioti gatvėmis ir mojuoti dėl to vėliavomis. Žmonija per pastaruosius šimtmečius daug ko išmoko: plautis rankas prieš valgį, nedeginti kitatikių ant laužo, leisti moterims balsuoti rinkimuose. Kažkada už tuos dalykus buvo svarbu kovoti. Dabar ne.

Šią savaitę artinasi dar viena šventė: pergalės „Didžiąjame Tėvynės kare“ eilinės metinės gegužės 9-ąją. Anksčiau vis atsirasdavo norinčių pažygiuoti ta proga Gedimino prospektu sostinėje ir pažvanginti medaliais su Stalino portetu, ir mūsų instinktas anksčiau buvo tam nepritarti. Kažin, ar ir šioje srityje mums reikėtų prablaivėti ir galbūt prisitraukti kėdutę arčiau prie dešimtmečiais bruktos pasakos apie tai, kaip rusai karą laimėjo ir visą pasaulį išgelbėjo?

Didėjanti tolerancija netoleruotiniems dalykams yra neišvengiamas reiškinys, blankstant praeities prisiminimams. Aš nenorėčiau sulaukti to laiko, kai ir pats kalbėjimas apie Lietuvos okupaciją bus traktuojamas kaip politiškai nekorektiškas radikalizmas, nuo kurio mums reikia blaivėti.

Advertisements

23 comments

  1. Vardenis

    2 amžiai čia daug, kad jau nešvėst? Vienas mitologinis veikėjas pries 2000 metų vaikštinėjo, o liaudis dar dabar 4 laisvas turi per gimtadienį ir antrą gimtadienį.

  2. Bronius

    dar pamenu, kaip mokykloj sovietines pindos (taip taip tos pacios, kurios svilpia dabar steponaviciui), moke kaip leninas blynus gerai kepe, koks jis buvo drasus, gudrus, issilavines. Labai geras straipsnis! lauk visas raudonas sventes, dar pakvieskim ziuganova koki paskaitu paskaityt apie sviesu komunistini rytoju, tfu tfu tfu – rupus miltai, kad juos kur visus…besikancius sutrauktu

  3. Tomas

    Nežinau ar toks žmogus gali save vadinti žurnalistu ir ar toks straipsnis vertas dėmesio. Čia smukusio žmogaus postringavimas koks jis yra geras, darbštus ir nepakeičiamas.

  4. keturiolika juodvarnių

    Vokiečiai irgi švenčia gegužės 1-ąją. Nors bankrotas jiems mažiausiai gresia (lyginant su kitomis EU valstybėmis).
    Bet vis tiek ši šventė žiūrisi keistai.
    Irgi dirbau.

    Beje, iš rusiškų švenčių man labai patikdavo ir dabar patinka Naujieji metai, su Seniu Šalčiu ir pan. Kalėdos man visada būdavo visai kita šventė, ir ligi šiol man labai nedera Jėzus ir Kalėdų senelis. Visiškai nelimpa. Katalikai vis padūsauja kad Kalėdos tampa nebe sakraline o dovanėlių švente, tačiau kažkodėl Senį Šaltį atsitempė į Kalėdas. Nafig.

  5. entdx

    Tai, kad Lidija Šavalka džiaugiasi nedarbo diena, tai nereiškia, kad tai tinka visai Lietuvai. Ir tikrai Vakarų Europietis už 800-1500Lt būtų dar mažiau suinteresuotas dirbti nei kad lietuviai dabar. O kovoti darbininkam vis dar reikia: ne už 8 valandų ar trumpesnę dieną, bet dėl didesnės algos. Žinoma ne idiotiškomis šventėmis ar komuniūgų ir profsojūzų paraduose Gegužės 1d., o su darbdaviu derėtis.

  6. Tomas

    Gegužės pirmoji yra komunistinė marazmatikų ir raudonskurių šventė, tai yra faktas – end of story. Visiškai pritariu, kad nėra ko čia diskutuoti dėl pirmo majaus šventimo kitose šalyse (joms dėl to tik blogiau). Visame komuniagiškų įsimintinų dienų kontekste ypatingai stebina tai, kad nemaža dalis žmonių turi nesuvokiamą trauką supuvusiom tarybinėm- komunistinėm vertybėm. Apie „Tarybinių“ prekių brendą net nešnekėsiu, tokias prekes perkančius vežčiau tiesiai į Baltarusiją arba Šiaurės Korėją.
    Betgi štai, per TV3 pasirodė naujas projektas – absoliučiai identiškas rusiško-tarybinio „ Что, где, когда“ klonas. Įsijungiau, pažiūrėjau apie 2-3 minutes ir supykino, labai bloga pasidarė ir TV nedelsiant išjungiau. Vien tik to sukučio-arkliuko idiotiškas žvengimas sukelia tokias pat asociacijas kaip ir spalio švenčių paradai. Momentaliai sugrąžina į pilkai-raudonus, susmirdusius Brežnevo-Griškevičiaus laikus. Žmonėms, aiškinantiems, kad minėta laida yra intelektuali ir turinti su komunistiniu režimu mažai bendro, siūlyčiau pagalvoti apie labai populiaraus (leidimas nutrūko 1945 m. pavasarį) vokiško leidinio Völkischer Beobachter atgaivinimą.
    Matyt stipriai žmogui turi užtemti smegenis, kad galima būtų žiūrėti ir juolab dalyvauti tokiame projekte (beje ekrane mačiau ir tikrai padorių žmonių, nesusipratimas ??). Spėju, jog lygiai taip pat turėtų sutrikti mąstymas, jei pradėtum sveikinti atgaivintus Brežnevą su Andropovu, mosuojančius karakuliniais pyžikais iš Konservatorijos balkono Lenino prospekte. Tokie žmonės su ypatingu pasimėgavimu turėtų žiūrėti „КВН“, o programos “Время“ ir “Международная панорама“ iš viso būtų satisfakcijos viršūnė. Dabar tie tipai ruošiasi kasmetinei 17 pavasario akimirkų peržiūrai, juk „9 Мая“ ateina.
    Štai tokiai publikai ir yra skirtos „8 Марта“, „ 1 Мая швентес“ , о „Праздники Октября“ jie prisimena su nostalgija ir slapčia susigraudena: „…na taip, buvo nelabai teisinga ir nelabai gera tarybinė santvarka, bet tuomet viskas buvo tikra, nuoširdu ir visi mylėjo žmogų, o Spalio rajono partkomo pirmininkas iš tiesų buvo be galo doras ir teisingas žmogus – paskyrą suomiškam šaldytuvui davė beigi vengriškų žalių žirnelių ir lenkiškų sosiskų pridėjo“.

  7. Saulius

    Čia gerai…

  8. t.

    Kai tik gerbiamas daktaras prasižioja apie kina – būna absoliutus fail’as :)

  9. Gerasirdis

    Tai sakai, reikia dirbti, dirbti ir dar kartą dirbti? Kas be ko, Lietuvoj protestantiškos darbo etikos ir atsidavimo darbui trūksta- sovietmečo palikimas, deja. Bet pasakyk tu man, Užkalni, ar toks darbo šlovinimas tau nekelia vidinio prieštaravimo? Kaip ne kaip, tu dirbdamas kuri ne pramoninius grąžtus gamini- tu kuri produktus laisvalaikio praleidimui. Jei visi dirbs po 12-ka valandų per dieną ir turės tik po vieną išeiginę, ar beturės jie laiko protokolams skaityti ir televizoriui žiūrėti?

    • Mano idėja yra, kad reikia dirbti po 10-12 val. kasdien, o paskui dar skaityti protokolus kompe.

      • Gerasirdis

        :-).

        Aha, ir dar televizorių žiūrėt kuo daugiau :-).

        Bet turint omeny tai, kad produktyvumas auga, tai reikia vis daugiau laiko suvartoti pagaminamoms gėrybėms. Arba turėti sluoksnį nedirbančių vartotojų. Kitaip bus perprodukcija. O gal aš čia kažkokių faktorių neįvertinu?..

      • py

        Reikia dirbt nuo ryto iki nakties, kad paskolintum graikui arba pinigu copyright’a turinciam fedui. Rezultate tavo uzdarbis mazesnis nei graiko ar rednecko pensija, bet mat prasmingai pragyvenai!

  10. Scalapendra

    Bet yra ir daugiau keistų išeiginių. Kam skirtos Joninės – pachmielui? Ir kaži kiek žmonių žino,kaip turėtų būt švenčiama Žolinė?

  11. Domino magic

    Tamsta, su kapitalizmo misionieriška misija pavėlavote mažiausiai dešimčia metų. Čiabuviai uoliai tiki, o nuklydusias aveles daboja laisvieji žyniai. Šiaip pasaulis juda kita linkme.

    • brr...

      Nejuokink. Kuria dar linkme? Planinės ekonomikos? Ech jūs, raudonieji chunveibinai, apart rėksmingų lozungų ir ryškių transparantų nieko neturit, dar kartais koks vienas kitas labiau ekonomiškai išprusęs pamėto David Harvey citatų.

  12. neRimas

    O kuo neįtiko animacija? Ar Pokemonai ir Simpsonai geriau už Eicho?
    Dėl švenčių, tai atsisakyčiau jau minėtos Gegužės 1, Joninių, Žolinių, Mindaugo karūnavimo ir gal pridėčiau vieną dieną prie Kalėdų.
    Pritariu rausvų švenčių nešventimui.

  13. Vytautass

    Man visos šventės visais laikais patinka. Jų ideologinė pusė visiškai nedomino ir nedomina. Paskirtis labai paprasta darbas sau, savo namams, savo malonumui, poilsiui (alkoholio, tabako bei kitų svaiginimosi priemonių nepriklausomai nuo politinės sistemos nevartojau ir nevartoju). Kas liečia darbo kiekį. Liaudies patarlė sako “durnius myli darbą, darbas durnių”. Darbo našumas per paskutinius 80m pakilo n kartų. Logiškai padirbęs 1val turėčiau nežinoti ką veikti su uždirbtais pinigais, o jų po 12val darbo yra tik išgyvenimui, kaip ir mano seneliams. Visais laikais sistemoms lojalūs ir ginantys jas gaudavo didesnį kąsnį. Bet būti bent dalinai laisvu žmogumi maloniau ir neturiu priekaištų savo sąžinei.

  14. Prievartautojas, žudikas, rasistas, maniakas, piktadarys, vagis, didžiausias blogis Ernesto Guevara

    Iš jūsų straipsniu matosi, kad labai nemėgstate Sovietų Sąjungos p. Užkalni, tačiau jus matomai nežinote, kad komunizmas ir Sovietų Sąjunga tai ne tas pats ir kalbėdamas apie Sovietų Sąjungos problemas, jas prikišate ir komunizmui. Tad ar ne geriau išviso patylėti apie Sovietų Sąjunga ir komunizmą, jeigu jums tai yra vienas ir tas pats ?

    • Aš išmanau nepalyginamai daugiau už jus. Mano išmanymas už jūsų yra tiek didesnis, kad jūsiškio net nesimato maniškio šešėlyje. Teorinio komunizmo apologetai, tokie kaip jūs, yra dar didesnis blogis už Nijolę Oželytę – tai klinikiniai debilai.

      • Prievartautojas, žudikas, rasistas, maniakas, piktadarys, vagis, didžiausias blogis Ernesto Guevara

        Ponas Užkalni, ačiū už jūsų labai argumentuotą ir išsamų atsakymą. Jus tik patvirtinote, kad be rėkimo apie blogio ideologija komunizmą ir prievartautoja Che, daugiau nieko šia tema neišmanote.

    • GUESSWHO

      Tipiškai debiliškas įsitikinimas (labiausiai, beje būdingas apie ekonomiką neišmanantiems akademiniams levakams-humanitarams), kad tas neva tikras, kupinas “gerų ketinimų” komunizmas “ant popieriaus” (šmėkla, kaip pasakytų pats Marx’as) yra niekuo dėtas su tuo kaip ta šmėkla realiai įsikūnijo ne tik SSSR’e, bet ir Mao Kinijoje, Pol Poto Kampučijoje, beigi iki šiol tverenčiuose režimėliuose Š.Korėjoje bei Kuboje.

      Dumbfucks are dumbfucks. Period.

      • Tas pats didžiausias blogis Ernesto Guevara

        Š. Korėja nėra susijusi su komunizmu, ten gyvuoja chuchė ideologija. Pažiūrėkime į Pol Poto Kampučija, ten buvo uždraustas raštas, sunaikintos transporto priemonės ir dar daugybė dalyku padaryta siekiant ne technologiniu naujovių o grynai “tamsumo”. Ir kuo yra kaltas komunizmas, jeigu kažkoks išsigimėlis sugalvoja išžudyti apie pusę šalies gyventojų ? Čia yra tas pats, jeigu aš nužudyčiau žmogų ir pasakyčiau, kad viska dariau tik dėl “greenpeace”, ir kas tada atsitiktu ? Kaltintumėte “greenpeace” ?

Komentuoti

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: