Kaunas nėra Lietuvos transporto širdis. Ir nebus.

Jūs Kaune, šitą, pirma normalų kiną pasidarykit, kaip mumi Vilniuje turim, o tada galėsit aiškinti (Andriaus Užkalnio asociatyvi nuotrauka)

Straipsnis pasirodė portale lrytas.lt 02 07 2012, kur prašome visus pasisemti įkvėpimo piktiems komentarams.

— — —

Nepykit ant manęs, mano mielo miesto žmonės, kauniečiai.

Aš pats esu iš Kauno, aš jus myliu ir man patinkate ir jūs, ir Žaliakalnis, ir jūsų miesto prekybos centrai, lenkiantys puikumu sostinę, ir Ąžuolynas, ir funikulierius, besileidžiantis nuo Prisikėlimo bažnyčios į miesto centrą, ir Kauno klinikos, kur anądien man atsisakė peršviesti galvą (sakė, medicina bejėgė, eikit sau, Užkalni).

Tačiau yra tokių sričių, kur jūs svajonės yra be pagrindo.

Atsiverčiu ir skaitau, kad Kauno valdžia pyksta, jog pigių skrydžių oro bendrovė iš Airijos perkėlinėja savo lėktuvus iš laikinosios sostinės į nuolatinę, ir todėl anksčiau sumanytos investicijos vargu ar duos norėtus rezultatus, ir todėl prasideda baksnojimai į ministeriją, girdi, reikia, kad „nacionalinėje transporto plėtros strategijoje“ Kaunas būtų prilygintas Vilniui.

Pirmiausia, turiu pasakyti štai ką. Apsaugok, Dieve, nuo tokių pavadinimų ir tokių dokumentų – man dar širdyje neužgijo randai nuo Europos kultūros sostinės ir nuo nacionalinės idėjos paieškų. O juo labiau nuo 1982 m. paskelbtos SSRS Maisto Programos, kuri žadėjo „kardinaliai spręsti maisto problemą ir užtikrinti stabilų visų rūšių maisto tiekimą gyventojams“ – neliko nei Sovietų Sąjungos Komunistų Partijos centro komiteto, priėmusio programą, nei programos, o maisto tiekimą išsprendė rinka.

Reikia pasakyti, kad svorio centro grįžimas į Vilnių (o iš tiesų, jis iš sostinės niekada nebuvo pasitraukęs jau daug dešimtmečių) negali nedžiuginti.

Pernelyg badė akis spygavimai apie tai, kad „Kaunas taip sparčiai auga, kad greitai skrydžių skaičiumi aplenks Vilnių“ – ir dar priduriant, kad Vilnius, girdi, pakraštyje, o Kaunas visiems labai patogus, kadangi jis, matai, šalies viduryje.

Aš daug kartų rašiau (o jūs daug kartų skaitėte), kad aviacija vystosi ten, kur daugiausiai keleivių su pinigais, o ne ten, kur daugiausia gyventojų, neturinčių ką veikti ir komentuojančių po straipsniais interneto portaluose, ne ten, kur didžiausias nedarbas ir daugiausiai išvažiuojančių, ne ten, kur gausiausia skelbiančių nemokamus skelbimus apie surūdijusių automobilių pardavimą ir kuriančių nevykusius demotyvacinius plakatus.

Čia mes susiduriame su trumparegiško ir siaurakakčio šalies gyventojo problema. Jo kontaktai su aplinkiniu pasauliu – labai menki, ir vis apie viską sprendžia pagal save ir pagal tuos, kurie panašūs į jį.

Net jei gyventojas yra išvažiavęs į užsienį, jo akiratis būna praplėstas labai nežymiai. Mitas, kad emigracija įpratino lietuvius keliauti. Emigracija tik padidino skaičių oro uostų, kur lietuviai nieko nesusigaudo, ir kuriose jų žmonos ir draugės blaškosi, dzingsėdamos dideliais auskarais ir šiurpindamos blogai išblondinintais plaukais su ataugusiom juodom šaknim – arba nusidažiusios tobulu juoduoju Vilijampolės atspalviu, už kurį tamsesnės yra tik juodosios skylės kosmose.

Aš jums papasakosiu vieną istoriją iš savo patirties, nes aš kaip Stelmužės ąžuolas: kad prakalbėčiau, daug pasakyčiau.

Kai gyvenau Anglijoje, ieškojom dukrai auklės (ir pagaliau radom, ji buvo puiki, atvažiavo iš Lietuvos ir dirbo trejus metus). Galvojom, kad Londono rytuose esant pasakiškam skaičiui lietuvių, rasti vieną, galinčią dirbti už didelį atlyginimą, nebus sunku. Norinčių buvo šimtai. Sugebančių suprasti, kaip pagal parašytą adresą rasti vietą kitame priemiestyje, buvo gal trys, ir tos nelabai norėjo dirbti su vaikais.

Per kelias savaites telefonu ir elektroniniu paštu pabendravome su beviltiškojo emigracijos žiedo grietinėle – tai buvo tobula nevykėlių, prietrankų ir gumą kramtančių pokalbio metu netikusių kvaišų puokštė. Jos visos gyveno svetimoje šalyje beveik nesiorientuodamos ir nieko nesuprasdamos, ir žinodamos savo varganame rajone tik kelią tarp lietuvių kirpyklos, rusų bilijardinės ir atpigintos kosmetikos parduotuvės.

Esu tikras, ta jų dalis, kuri dėl sėkmingai susiklosčiusių aplinkybių gyvenime pažino raštą, ne kartą yra pasakojusios internete, kad jos Lietuvai nereikalingos ir tėvynė jų nemyli (kas nėra visiška netiesa – sunku įsivaizduoti, kam, išskyrus jų pačių motinas, jos galėtų būti mylimos ir reikalingos).

Jų pasaulio nepažinimas yra toks beviltiškas, kad jos pačios nesuvokia, kokia gili jų tamsybė, ir todėl gyvuoja gana linksmai, kaip žuvytės akvariume: jūros niekada nematė ir todėl nepasiilgsta.

Šie žmonės yra, deja, būtent ta rinkos dalis, kurios dėka plėtė savo veiklą Kauno oro vartai (taip, ten irgi yra visokių keleivių, bet aš kalbu apie dominuojančią dalį). Ir būtent ši gyventojų dalis garsiausiai kalba apie tai, kad Kaunas yra ideali vieta didžiausiam šalies oro uostui. Visa bėda yra ta, kad jų nuomonės vertė yra labai nežymi: jie dažniausiai nemoka net savo krepšių pasverti prieš kelionę.

Piktybiniams žmonėms, tokiems, kaip aš, ypač šildo širdį tai, kad tirpstantys skrydžiai iš Kauno parodė tuščių pagyrų komiškumą. Anksčiau gyręsi, kaip jau tuoj „padarys Vilnių“, kauniečiai nubėgo skųstis suaugusiesiems, kad Vilnius juos skriaudžia, kai tik fantastiško augimo burbulas sprogo. Kaipmat pavirto iš riaumojančių tigrų skriaudžiamais šlapiais kačiukais, kuriuos valstybė turi ginti.

Kokią pamoką visi turime išmokti? Tokią, kad gamtos neapgausi. Pinigų ir oro kelionių centras Lietuvoje yra, buvo ir bus Vilnius. Lygiai taip pat, kaip didžiausias šalies uostas yra ir bus Klaipėda, ir sostinės pramoginių laivų prieplauka Neryje negalės su ja konkuruoti.

Bet Kaune – ir tai tiesa – Karmėlavoje buvo ir bus didžiausi Lietuvos didžkukuliai, ir tai irgi neblogai.

17 comments

  1. Kavianskas

    Seniau buvo viskas aišku: “augantis KUN (Kaunas) per savo pozicionavimą su Ryanair, mano empiriniu vertinimu, nusiurbė daug menkaverčio, ultrabiudžetinio keleivių srauto … išlaisvindamas VNO vietą brangesniam klientui. Todėl Vilniaus oro uosto augimas yra ne tik kiekybinis, bet, atrodo, ir kiekybinis”, t.y., iš VNO skraidė elitiniai keliauninkai su tokia avialinija, kur stiuardesės su išprosintais žiurstais atneša šampano ant sidabrinio padėklo, salone kabo krakmolytos staltiesės ir užuolaidos ir niekas neprašo 4 eurų už buterbrodą, gi iš KUN skraidė varguoliai, kurie, pasiėmę paskolą iš PystKredito, nusipirkdavo vienkartinį Rajenier bilietą į ūkanotąjį Albioną ar smaragdinę salą, idant ten pradėtų naują karjeros etapą šieno ravėjimo srityje. O kaip bus dabar? Ar jau QbiliuZ antiek davarė šalį, kad ir elitas skraidys su AirMėslita, a.k.a. rajanier? Čia gi baisiau, negu kad A.U. pirktų “Taupos” sasyskas “Norfoj” per metinį išpardavimą.

  2. Jonas

    VNO visviena bus didesnis už Kauno oro uostą, tačiau man kaip tik smagu, kad Lietuva, ne taip, kaip Latvija ir Estija – kur visi pinigai ir projektai yra sukišti į sostines ir stengiamasi sukurti pseudomegapolius, kas nėra pažangios valstybės bruožas – palyginus Lietuvoje neblogai rūpinamasi visais miestais, centrai yra išskirstyti, Lietuva nėra pristatoma vien per Vilnių, o kaip viena visuma, kas yra daug pažangiau. Čia tik šiaip pastebėjimas toks. Tad nėra čia ko mums Kaunui pavydėt, kai jam dar toli iki mūsų, nebent sėkmės palinkėt ir pasidžiaugt plėtra, dėde Užkalni. :)

  3. yessuz

    Skias, jei del fotkes, tai, tsakant, kokio tipo mums to kino kaune taip baisiai reikia? Bo neveikianciu a la Lietuva tai irgi keli. Prekybcentriuose irgi yra. Ko dar?

    Vat kas del Karvemalos (parasyta teisingai), tai zinok ir ten kryptys I ukanotaja is esmes geresnes. Bo iki birminghamo tai tik is ten ir teskrenda ryanas, o wizzair apie BHX ar EastMidlands airportus nera is vis girdejes.

    Taip kad nenada lialia. O vat KAI bus railbaltica, kurios nauja veze varys pro kauna (o ne vilniu), va tada ir pakalbesim :)

    Ps. As tai dziaugiuosi kad visas tautos ziedas yra angluose. Ramiau gyvent patapo. Tiesa, si sekmadieni skridau su ryanu, pilnu lugo rankenu. Ir jo – tokiu seniai nebuvau mates… Bet gerai nors tiek, kad cia jie parskrido tik atostogoms.

  4. yessuz

    Blemba, jauciu rasiau, rasiau… Ir neissisaugojo. Damn you, AU

  5. yessuz

    Trumpai: kinu, kaip fotkej, ir Kaune sociai.
    Karvemalos (teisingai parasyta) lokacija geresne, ypac ivertinant busima Rail baltica.

    Ir jo, visas tautos ziedas varo I uk. Ir aciu dievui.

    Tiesa, sekmadieni skridau su ryjanu, tai pilnas lektuvas buvo plugo rankenu. Aciu dievui kad tokie grizta trumpam.

    Ir vln bus gerai, kai wizzas ar ryanas skraidys I BHX arba east midlandsus. Tsakant, galimybes neissemtos ir vilniuj… Kaunas bent siuncia I BHX

  6. Saulius

    Su Kaunu viskas teisybė, man tik kelia nerimą vis besipučiantis A.U ego, nes jei jau net Kaune galvos nešvietė…

  7. Gerasirdis

    Optimizmas- gerai, bet aš pabūsiu niurna.

    Anksčiau turėjom klasikinį aerouostų išsidėstymą: Liufthansa ir panašūs- sostinėj, Ryanair- šimto kilometrų atstumu nuo sostinės. Pamenu, kažkoks kelionių atžvalgininkas net stebejosi, kodėl Lietuvoj- kitaip nei visoj kitoj Europoj, ir Ryanair nepavadino savo skrydžių krypties Vilius (Karmėlava). Bet kaip gi bus dabar? Negaliu pasigirti, kad būčiau didelis specialistas, bet esu girdėjęs, kad prabangios parduotuvės vengia būt šalia biudžetinių, ir analogiškai aerouostui įsileidus rajanierus prabangesni skraidintojai pasitraukia kitur.

    Ar nebus taip, kad nebeliks tau pačiam su kuo skristi, Andriau? Nenorėsi juk kartu su gumą kramtančia pokalbio metu netikusia kvaiša vienu lėktuvo salonu dalintis?

  8. Arūnas

    Vilnius nėra Baltijos regiono transporto širdis. Ir nebus.

  9. Jolita

    Vistiek man smagūs tokie straipsniai. Ir toliau einantys komentarai.

  10. Ignas

    Viskas ten gerai su tuo Kaunu. Daugiau Ryanair skrydziu net negu Rygoj plius baze. Cia tik kazko ju valdzia verkslena, nes vienus skrydzius pakeite kitais, bet vistiek pasiula rekordine. Aisku, gal kazkiek daugiau turistu is didesniu miestu atlekdavo, bet nemanau, kad labai ten pasikeite situacija. Abejoju, kad labai daug zmoniu is paryziaus varydavo turistaut i Kauna. Vienu zodziu maziau virkaut, viskas ir taip gerai, svarbu bendrai Lietuvai kad kuo daugiau skrydziu butu. Tarp Vilniaus ir Kauno tik 100km taip kad geriau tegul savivaldybes rupinasi, ka turistams veikti kai jau jie atvyksta, o ne virkaut kaip balvoneliam, jeigu jiems bus idomu ir is Vilniaus i Kauna nuvaziuos ir is Kauno i Vilniu.

  11. Liucipher

    Jūs tik pažiūrėkit kaip ubogiškas Lietuvos kino teatras dvelkia komunistiniu šalčiu – net vasarą aplink šį architektūrinį kvazimodą nenutirpsta sniegas..

  12. py

    Tobulas Vilijampoles atspalvis veza. Ne, skraidau i Londona kas menesi is Vilniaus, cia geriau nei Kaunas, ir viskas gerai mano santykiuose su minimu vezeju, bet, nors tu ka, na negaliu kiekviena karta atsistebeti tautos ziedu. Vienas is ju galima sakyti esu, i ta pati lektuva lipam, subinem tarp eiliu trinames, bet is kur, man pasakykit sie zmones lenda? Na nematau as ju Tevynej, nematau! Einu ir I maksima, akropoly bunu, pats naujam rajone uzauges. Vasara nuvaziuoju i Palanga… Viskas gerai, zmones turi savo prioritetus, nesu priekabus. Bet jau i Anglija… Gal cia ne lietuvyje beda o Anglijoj? Kiekviena kart be isimciu ir negali ju nepastebti. Na turetu gi kazkas pagaliau emigranto fotoportretu isleist albuma. Gal kurybingi (ir maistui nepretenzingi) zmones su verslais oro uoste?

  13. Julius

    Laba diena ponas Užkalni
    Dėl pigiu skrydžiu bendroves Jus esate teisus kokiu 110%, nes keleiviu kulturos ir supratimo apie… apskritai apie bet ką nėra… Juokingiausia kad koks ketvirtadalis tokiu keleiviu net nezino kur skrenda. Tokios frazes pasiaiko:
    – Ee čia skrenda i Airiją?
    -Jus turėjote galvoje i Dubliną?
    -Sakau į airiją gi!!!
    Tokios kompanijos VNO geresnio aptarnavimo ar didesnes vertes tikrai neridejo ponas Uzkalni
    Jos geriau ir būtu likę Kauno rajone. Vis tik VNO(Vilniaus oro uostas) nėra toks didelis kad sugėbetu deramai apsisukti su tokiu keleivių skaičiumi.
    Mesiu akmenį i VNO, bet jie nesusitvarko su taip stipriai išaugusiu keleiviu skaičiumi.
    Beje visos prabangios avialinijos pradėjo panašia praktiką kaip ir pigių skrydžių, tačiau iš lėto ir nepastebimai.
    Šioje srityje dirbu jau ilgokai, tad šiuos pastebėjimus ne iš piršto laužiu. Šiuo metu jūs susidursite su daug didesnėm eilėm nei kad buvo, su pastoviais lėktuvų vėlavimais, bei tokias nesupratingais ir aplinkoje nesigaudančias keleiviais. Ar ne be reikalo į pagrindinius šalių oro uostus neįleidžiamos pigių skrydžiu oro bendrovės kurios vos ne už dyką nori tenai skraidyti? Kodėl Lietuvoje tokioms kompanijoms sudaromos vos ne 2 ar 3 kartus palankesnės sąlygos nei įprastinėms kompanijoms? Aš pats skraidau su pigių skrydžių kompanijom. Prieš pačias kompanijas nieko neturiu, tačiau taip sudaroma prielaida oro uosta paversti autobusu stotimi kur gali “gauti į galvą” kas jau yra pasitaikę vno.
    Taip kad skirkite grūdus nuo pelų. Jeigu kaunas galėjo didžiuotis augančiais pigiais skrydžiais tai Vilnius tuėtu gedintis to…
    Konfidencialumo tikslais vardas pakeistas

  14. Povilas Kuprys

    Povilas mano, kad bet ką gali parašyti apie bet ką. Pasakiau, kad Vilnius geriau ir baigta. O ekonominis, finasinis, strateginis planavimas, deja, pone Užkalni, teigia, kad vieno Lietuvos oro uosto strategavimas Lietuvoje, su nusileidimo takais Kaune ir Vilniuje yra pranašiau, negu tik Vilniaus oro uostu. Nutiesus gretuką tarp Karmelavos ir Vilniaus, rastųsi keliavimo į Lietuvą ir iš jos ekonominė logika. Kaunas yra centre, ne todėl, kad Vilnius pakraštyje, o todėl, kad daugumai Lietuvos gyventojų tai patogiau pasiekimas centras. Padidėjo vidinio transportavimo logistika, infrastruktūra, specializuotųsi keleivių srautai. Pavyzdys Belgija, kur Šarlerua esantis oro uostas yra vadinamas Brussels 2. Esmė ne vadinime, bet Lietuvos oro uostų strategavime, o ne niekų rašinėjime, be išmanymo.

    • “Strategavimu” užsiima locheliai, kurie nesugeba aiškiai ir įtaigiai rašyti. Kaip aš parašau, taip ir būna.

      Greituką reikia nutiesti jums tarp ausų, ten kaip tik dabar labai daug laisvos vietos.

  15. Ubagas

    Vilniuje ne ka maziau plugo rankenu, net gal dar daugiau nei Kaune…. visgi gyventoju tai daugiau… Visgi vien kiek valstybiniu instituciju prisisteige, kuriose dirbancios plugo rankenos vis dar mintyse grizta i 1974…. o kai kas vis dar ten gyvena …. Problema ne tame kad KUN bando aplenkt VNO ir vis skundziasi kad ji skriaudzia, problema tame kad Vilniaus plugo rankenos zino kaip nuvaziuot tik iki VNO ir dar kur Palanga yra girdeje “labai toli” taigi kaip jau minejau pradzioje Vilniuje gyventoju tai daugiau nepakonkuruos KUN su tokia mase….. Malonu kad bent vienas Garbus Vilnietis zino kur yra Kauno Klinikos…. Berods Masiuli esu mates uzsimaskavusi KUN atvykime … Matyt nenorejo pasirodyti protingesnis uz kaimynus kad zino kelia iki KUN….

Leave a reply to Gerasirdis Cancel reply