Uždrausčiau spektaklį draudžiančiuosius (nors jo gynėjai – ne ką geresni)

Kažkada sakiau: leisčiau visus gėjų paradus, bet uždrausčiau visus gėjų paradų gynėjus, nes ta susireikšminusi publika mane erzina. Su Romeo Castelluci spektakliu yra ne visai taip, bet panašiai. Paklausykite, kaip čia yra.

Pirmiausia, spektaklio aš nemačiau, nes į teatrus vaikštau retai (man labiau patinka kinas, be to, teatre neduoda nei spragėsių, nei kolos), bet čia kalbu ne apie spektaklį. Čia kalbu apie tai, kaip žmonės turi žinoti savo vietą.

Šiandien rytą apie tai mane kalbino Lietuvos Radijas, ir kone pradėjau staugti eteryje, dar kavos negėręs. Štai ką sakiau, spjaudydamasis iš įsiūčio (nes nelaiko nervai): Seimo nariai, kurie galvoja, kad Seimo darbas yra reguliuoti meno sferą, turėtų žinoti, kad čia ne jų suknistas reikalas. Tie, kas galvoja kitaip, turėtų persišviesti galvas jau dabar, nelaukdami artėjančių rinkimų. Čia Lietuva, ir čia kol kas galioja įstatymai ir Konstitucija, o ne ko nori viena ar kita mergaitė (ar moterytė), dirbanti Gedimino prospekte. Kiekvienas Seimo narys gali turėti savo požiūrį, bet kultūra, tuščios galvos, jums nėra pavaldi.

Čia ne jūsų reikalas, jūs iškvaišėliai. Nei gėjų maršai, nei spektakliai, nei tapyba nėra jūsų reikalas.

Kartoju ir aiškinu: Seimo darbas yra priiminėti įstatymus. Laisvoje šalyje yra žodžio laisvė, kurią gali riboti tik galiojantys įstatymai, ir jeigu įstatymai yra pažeidžiami, tai turi tirti teisėsauga ir kaltę nustatyti teismas.

Tai vienintelis apribojimas žodžio laisvei. Visokie kliedesiai, esą “žodžio ir raiškos laisvė neturi įžeisti” yra davatkų brukamas melas. Kas pasakė, kad neturi įžeisti? Kas uždraudė? Gal jūs paklaikote? Žodžio laisvė tik tada yra laisvė, kai jos neriboja daugumos skoniai ir preferencijos. Tu, girdi, gali kalbėti kaip tinkamas, bet tik tai, kas mums patinka ir priimtina.

O patikimas – ne rodiklis. “Ar neįžeis tikinčiųjų jausmų?” O kad ir įžeis. Kas pasakė, kad tai nepriimtina? Neikit ir nežiūrėkit spektaklio, jei jus žeidžia. Spektaklio kūrėjai bendrauja su tais, kas savanoriškai nori jį žiūrėti. Jūsų ten niekas nevaro, taip kad tai ne jūsų bėdos. Nebent jums labai rūpi žinoti, ką aš žiūriu, skaitau ir klausau savo laiku kitų laisvanoriškai susirinkusių žmonių apsuptyje.

Žodžio laisvė privalomai ir neišvengiamai apima teisę įžeisti, šokiruoti ir žeminti. Štai jums atradimas. Žodžio laisvė taip pat numato ir atsakomybę, jei įžeistas žmogus sumano gintis pagal įstatymą. Jei kas nors gatvėje mane pavadina storu debilu, aš galiu pasirinkti, ar man imtis priemonių, ar ne. Tačiau jei aš savo noru nueisiu į kokių nors “Naujosios Kairės” raudonskūrių arba patvorinių puspročių irštvą, neturėsiu pykti, jei mane ten įžeis. Todėl aš ten ir neinu.

Jei jūs manote, kad jus žeis spektaklis religine tematika, kokio velnio ten eisite? Neikite.

Dabar apie kitą medalio pusę. Lygiai taip pat, kaip tąso nuo valdžios žmonių, pasišovusių pareguliuoti meną, man bjauru klausyti festivalininkų ir visos tos susireikšminusios bohemos, besikratančios apsimestiniame šoke – girdi, koks siaubas, kas galėjo pagalvoti, kad čia mūsų kraštas bus toks atsilikęs. Nė velnio. Jūs viską žinojote. O jei neįsivaizdavote, kad taip bus, tai jūs – visiški prietrankos, ir jus reikia uždrausti už jūsų kraštutinį kvailumą.

Spektaklio kūrėjai sąmoningai, apskaičiuotai ir ciniškai tampo liūtą už ūsų, žinodami, kokia bus reakcija. Lygiai taip pat elgiasi ir margaspalvių paradų organizatoriai: jie žino, kokia bus reakcija, jie numato, kokie riksmai skambės ir iš kur. Tai nevartykite akių ir neapsimeskite, kad jus labai šokiravo.

Girdėjote mano žodį. Dabar, kai viską išaiškinau, galite pamiršti spektaklio temą ir eiti užsiimti kuo nors, kas nesusiję su draudimais ir infantiliu įsižeidinėjimu. Visiems ačiū.

Advertisements

24 comments

  1. lapsardokas

    Bravo! Jūsų straipsniai apie aktualijas puikūs.

  2. Povilas

    Obama per savo kalbą UN (gera kalba, beje) sakė, apie tuos naujus musulmonų reikalus su eiliniu jų nepasitenkinimu. Sakė jis maždaug, kad jis stovės ir gins žodžio laisvę nepaisant nieko, jis įvardijo, kad yra žmonių kurie įžeidinėja jį, jo religiją ir įsitikinimus ir – taip, jis juos gins, gins jų teisę tai daryt.

    O taip pat:
    “nežiūrkit” ir “jūss” – turbūt skubėdamas ir drebėdamas rašėt :)

  3. Saras

    Man labiausiai patiko tai, kad spektakli nori drausti net jo nemate. Tai apie kokia Seimo nario kompetencija galim kalbet, jeigu jie net nepasivargina susipazinti su tuo, ka nori uzdrausti?

  4. Šaras

    kas ant karštųjų parašyta, visada eina tiesiai iš dūšios. Šaunuolis p. Andriau. Gerbiu.

  5. Saulius

    Vietomis nusipaistėt, gerbiamas Užkalni, bet nors karštai ir gražiai…

  6. Smile

    anais senais laikais pilietis atsiuntė į miliciją skundą, kad kaimynai kitoje gatvės pusėje labai ištvirkauja ir jį padorų pilietį tai labai skaudina ir įžeidžia, jis, padorus pilietis negali dėl to turiningai ir kultūringai su šeima leisti užpelnyto poilsio namuose vakarais. Atėjo vakare milicija į jo namus patikrinti faktų, žiūri pro langą ir taip ir anaip – na niekaip nesimato tų nepadoriųjų buto vidaus nei kaip jie ten ištvirkauja. milicija ir sako “faktai nepasitvirtino”. O padorusis pilietis sako – kaip nepasitvirtino? tu ant spintos užlipk ir nuo ten pasižiūrėk.

  7. GUESSWHO

    Teisingai užprotokoluota.

    Tik tie gynėjai man žymiai atgrasesni tipai nei dundukai-wannabe-draudžiantieji iš Seimo.

  8. O aš nemėgstu boy-band’ų. Kiekvieną kartą juos išvydęs skambinu į policiją “Alio? Taip, taip, čia ir vėl aš. Jie ir vėl ekrane. Staiposi, raitosi, suokia moteriškais balsais ir mane įžeidžia. Taip, aš neturiu gyvenimo…”

  9. lol

    paskaicius Zmogaus teisiu (..) konvencijos 10 skyriu galima pritart burbuliavimams apie zodzio laisves ribojimus, bet, atsiprasau, o skyriaus antras punktas negalioja?
    norim normalios visuomenes – nepamirskim ne tik teisiu, bet ir pareigu.
    peace.

  10. Aa

    O tai gal man ir pornografija, pedofilija bei pan. menas ir man patinka. Kodėl ji draudžiama? Ir šiaip daugiau kalba eina ne apie draudimą apskritai, o apie Valstybės rėmimą. Jei kas nori (Marlyn Manson, Lady Gaga), lai savo lėšomis nors šūdais išsimozuoja. Bet kai Valstybė remia drabstymąsi šūdais, į kūrį įtraukiami vaikai. Valstybė auklėja vaikus, kad kažką apmėtyti akmenimis yra gėris ir tai yra gražu. Neverkite po to kai jūsų automobilį vaikai apmėtys akmeninis. Patys per mokesčius susimokėjote (deja, ir aš susimokėjau) už tai.
    Ir šiaip, matosi, kad nepasidomėjote visais aspektais. Deja.

  11. Aure

    Zinoma, kad galioja. Kazkas tamsta izeide? Tada ziurek 13 straipsni.

  12. Na galiu pasakyti kad šio festivalio kūrėjai padarė pačią geriausią PR akciją ant Marijos žemės per visą nepriklausomybės laikotarpį! Mokytis, mokytis ir dar kartą mokytis iš tokių žmonių!

  13. R.

    Geras tekstas, dar geresnė pozicija. Man patiko ir kultūros ministro A. Gelūno požiūris. Čia akivaizdus pavyzdys, kad visuomenei reikalingi protingi žmonės, nebijantys pasisakyti.

  14. K.

    Man straipsnis patiko, nes atitiko mano mintis.

  15. Pingback: Sirenų dovanos II

  16. beefy cakes

    siaip kaip ir sutikciau su autoriaus nuomone, bet yra vienas ”bet” – i pagrindinius festivalio ”sirenos” remejus patenka lr kulturos ministerija. esu isitikines, kad tokie kontroversiski spektakliai turetu buti rodomi be valstybes paramos, ir nuo kito sezono sis festivalis turetu nepakliut tarp valstybes remiamu renginiu. tegu vezasi ka nori, bet tai daro ne uz mokesciu moketoju lesas.

  17. charlie harper

    Nepaisant visko, mokesčius moka ir tie kam patinka toks menas. Todėl sakyti, kad aš moku mokesčius ir esu tikintis ir esu tuom geresnis – demokratinėje ir atviroje visuomenėje absurdiška. Bažnyčia nesugrius, tikintieji pasimels už tų netikęlių nuodemes karščiau, ir gyvenimas toliau eis savo vaga.

    • lol

      mokescius moka ir pedofilai. ar as tureciau moketi uz ju skoniui itinkanti spektakli?
      jei rimtai, tai biski, xebra, susiimkim. issipisinet ir vaizduot, kokie mes visi siuolaikiski ir atviri “naujovem”, kaip viskas yra “px” bei “koks skirtumas, gyvenimas toliau eis savo vaga”, visi mandri, bet kai reikia bent kazka, bent siek tiek (vos vos) senamadisko, truputuliuka saugancio vertybes, to, ka vertina jusu bobulyte (bl, jos blynus ir uogienes tai kemsat?), kas Europos ir siaip visos Vakaru civilizacijos palaiki pamata sudaro, kas is principo ir is pagrindo neleistu apgyvendinti jusu apsiurusi mikrorajona juodeziais musulmonais, palaikyti, paremti… tada per silpni kiausai? tada gi (boze boze), palaikys “patvoriniais”, “silpnaprociais”, “davatkom” (nu, jbtvjmt). paskaitykit musulmonu atsiliepimus apie Vakaru Europos moralini dekadansa… Ir susiimkit, po velniu, nevaizdave super-duper tolerastu.

      • charlie harper

        O taip jūs teisūs. Vertybės, vakarų lžišlaiko tik bažnyčia pirmaudama tarp pedofilų klanų. Tik nesigasdinkite visais kuriuos čia paminėjot. Užsikamšykite langus, kad visas tas marazmas neužkrestų jūsų.

  18. Araratas

    Visas tas spektaklis tiek ant scenos, tiek šalia jos labai gerai.

    Visuomenė tikrai nepames krikščioniškų normų dėl primityvaus NATŪRALISTINIO pastatymo, nepriims viešo šūdmečio ir kaip modernumo mato, taip pat nebus imtasi jokio rimto smurto. Vadinasi mes (visuomenė) apsiginsime ir įgysime patirties, brandos. Geroji pusė dar ir tai, kad akivaizdžiai ir suprantamai vėl ir vėl pasimatys piktžaizdės karaliaujančios oficialioje Lietuvos kultūros vadyboje ir kultūros politikoje. Vieša opinija tokio oficialios įstaigos bandymo lenkti lazdą kol neperlenksi, dar kartą įgys blaivaus ir realistinio potyrio; koks dabar yra oficialusis menas ir ką, jis mums toks duoda. O duoda šūdą. Gal kas nori paneigti?, tai IŠSITEPKITE FEKALIJOMIS VARDAN MENO GEDIMINO PROSPEKTE ir susileiskit į veną myžalo. :)

  19. mateo

    Kiekvienas istorijos mokytojas, kuris nori vaizdžiai paaiškinti kaip plūdosi ir ką išdarinėjo kagebistai, stribai ir kitokios žmonijos atmatos su tūkstanmete Europos civilizacija, turi gerą progą parodyti Račo įrašą apie spektaklį.

  20. Rimbas

    Uždėsiu nuorodą ant vienos seimo narės, kuri įsipiršo į draugus, sienos peisbuke, mat ana bais fleimint bando šia tema. Netikiu, kad ko pasieksiu, bet gal bent kiek privers pamąstyt.

  21. Ačiū

    Ačiū, bet nereikėjo….

Komentuoti

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: